Als fractie van GroenLinks vinden we het sociale domein erg belangrijk Nu het zo is dat er (te)veel geld uit wordt gegeven op dit domein voelen we ons verantwoordelijk om mee te denken over een juiste manier om hier mee om te gaan.

Het sociale domein gaat over mensen, over zorgen voor kwetsbare mensen. Mensen die onze steun nodig hebben.

Binnen de politiek wordt deze verantwoordelijk gelukkig breed gevoeld. De raad en het college zijn hard aan de slag om te kijken hoe de keuzes in dit domein zo gemaakt kunnen worden dat enerzijds de kosten minder de budgetten overschrijden en aan de andere kant de zorg op orde blijft. Als GroenLinks willen we niet alleen meebewegen met wat de politieke agenda hierin aangeeft. Daarom zijn we zelf op onderzoek gegaan. We zijn begonnen met gesprekken met onze eigen leden en sympathisanten. In twee ronden hebben we een heel divers gezelschap gesproken. Wat duidelijk werd was dat onze achterban het met ons eens is dat preventie heel belangrijk is. Verder hebben we een aantal instellingen uit de gemeente die verantwoordelijk zijn voor de zorg voor jeugdigen bij ons aan tafel uitgenodigd. Ze konden ons aangeven waar ze behoefte aan hebben, wat helpt hen om hun werk optimaal te doen.

Uit al deze activiteiten is (helaas) niet het ei van Columbus geboren. De zorg is een domein waar veel geld in omgaat, waarin ontwikkelingen ervoor zorgen dat de kosten vooralsnog stijgen. Wel; werd ons duidelijk dat onze denkrichtingen gesteund worden door zowel onze achterban als door de professionals die we spraken. Nu kunnen we daarom goed geruggesteund onze standpunten innemen vanuit de inhoud en iet louter door de politieke agenda gestuurd.