In de afgelopen jaren hebben we in de raad regelmatig aandacht gevraagd voor het oplaten van ballonnen en verspreiden van confetti. Na de carnavalsoptocht van 2019 werd het ons echt te gek en hebben we, onder andere samen met ProHengelo, een motie ingediend om hier echt een halt aan toe te roepen. De motie werd aangenomen!

Bij het voorbereiden van de motie had ik contact met ambtenaren die over het evenementenbeleid gaan. Ze gaven aan dat de motie hen niet ver genoeg kon gaan. Ze wilden eigenlijk alles verbieden wat tijdens evenementen in het rond gestrooid, gegooid of opgelaten wordt: ballonnen, confetti, rijst.
Afgelopen januari las ik in de krant dat bij de opening van het parkeerterrein naast het nieuwe stadhuis confetti gebruikt werd, dat ging me wat ver. Na hier vragen over te hebben gesteld volgde spijt. We vonden het leuk om met een keer vragen te stellen, twee keer prijs te hebben qua publiciteit. Toch zijn we nog blijer als dergelijke vergissingen niet meer gemaakt worden.

Elske Mooijman