Op dinsdag 12 mei heeft in een politieke markt  een gedachtewisseling over het kansspeel(hal) beleid van Hengelo plaatsgevonden. In 1998 is in het belang van de openbare orde, het woon- en leefklimaat en ter bescherming van jongeren tegen gokverslaving bepaald dat in de gemeente Hengelo geen behoefte (meer) was aan speelautomatenhallen.

Na meer dan 20 jaar wil het college dit opnieuw ter discussie stellen naar aanleiding van bedrijven die aangeven kansen te zien voor een all-in leisure concept, waarbij horeca gecombineerd wordt met speelautomaten. In de hal zal plaats zijn voor diverse speelautomaten.

Met oog op het beschermen van onze jongeren vinden wij het geen goed plan om een laagdrempelig concept neer te zetten waarbij jongeren verleid worden tot verslavende speelautomaten. Dit maakte dat we zeer verbaasd waren dat veel andere partijen hier vrij positief in stonden.
Samen met ChristenUnie, CDA en SP (allen ook tegenstanders) zullen we daarom een Politieke Markt organiseren, waar we meer informatie willen delen van andere gemeenten, we ervaringsdeskundigen en verslaving experts uit willen nodigen. Zodat er een goed geïnformeerd besluit genomen kan worden.