De afgelopen jaren heeft GroenLinks gepleit voor het gebruik van kurk infill op kunstgrasvelden in plaats van rubbergranulaat. Daartoe hebben we meerdere moties ingediend. Diverse uitzendingen van het programma Zembla maakten duidelijk dat het gebruik van rubbergranulaat (vermalen autobanden) zeer onwenselijk is. Er verdwijnt veel van de korrels in de omgeving, en door uitlogen van het rubber op het veld komt er mogelijk zink in de bodem. Dat is slecht voor de biodiversiteit.

Eind 2018 heeft de gemeente Hengelo het gebruik van kunstgrasvelden geëvalueerd. Uitkomst: we moeten af van rubbergranulaat! Wat GroenLinks betreft kiezen we voor natuurlijk gras waar het kan, hybride waar het moet en kunstgras met kurk infill als het echt niet anders kan. (Een hybride veld is een kunststof raamwerk met daarin natuurlijk gras.)

De gemeente stelt voor om TPE als alternatief vulmiddel op de kunstgrasvelden te gebruiken. GroenLinks is daar tegen: ook al lijkt TPE minder schadelijk voor het milieu, het is en blijft een kunststof. Een deel daarvan zal in het omliggende milieu verdwijnen. De jaarlijkse meerkosten van een veld met TPE of kurk ten opzichte van rubbergranulaat zijn ongeveer gelijk: €10.000 per jaar. Dat is 20% meer dan een veld met rubbergranulaat. Verdere vervuiling van het milieu moeten we voorkomen, dus daarom kiezen wij voor kurk infill.