In het hele land zijn de verschillende regio's aan het werk om een regionale energiestrategie op te stellen. De strategiën van alle regio's samen moeten het volledige energievraagstuk van Nederland oplossen. Hiertoe wordt in de verschillende gemeenteraden die in een regio vallen de concept-RES besproken.
Vanwege de Corona-maatregelen is in Hengelo besloten dat fracties alleen schriftelijk kunnen reageren, zie hieronder onze schriftelijke reactie:

• De inlevering van de concept-RES is uitgesteld van 1 juni tot 1 oktober. Zie https://vng.nl/nieuws/officiele-inleverdatum-concept-res-uitgesteld-tot-1-oktober. Dat geeft Twente (en Hengelo) meer tijd om het gesprek met de raad en samenleving aan te gaan alvorens de concept-RES in te leveren. Dus niet alleen schriftelijke reacties zoals deze te verzamelen, maar ook meer met elkaar in gesprek en discussie te gaan.
  • De gemeente Hengelo draagt 67 GWh bij aan de 1.500 GWh van Twente. Gezien het inwonertal van Hengelo lijkt deze bijdrage laag. Het zou goed zijn om in de concept-RES een overweging te hebben hoe de opgave van 1.500 GWh verdeeld is over de 14 Twentse gemeenten, waarbij ingegaan wordt op de verdeling tussen stedelijke gebieden en platteland.
  • Evenzo zou het goed zijn om een paragraaf op te nemen waarin ingegaan wordt op hoe de 1.500 GWh van Twente zich verhoudt tot de landelijke opgave. Is onze bijdrage onderbouwd evenwichtig?
  • In Twente is er een duidelijke voorkeur voor zon-op-dak boven zon-op-grond. In de concept-RES zien we dat niet terug: er wordt gerekend met 21% zon op dak en 36% zon op grond. Dat zou andersom moeten zijn.
  • Er zou steviger ingezet moeten worden op het ondersteunen en stimuleren van bedrijven bij zon-op-dak. Bedrijven zijn verplicht om energiebesparing uit te voeren als zich dat in 5 jaar terugverdient.
  • In het bod van Hengelo wordt uitgegaan van 2 windmolens. De rijkswegen A1 en A35 over Hengeloos grondgebied bieden naar onze mening de mogelijkheid tot een hogere ambitie ten aanzien van het aantal windmolens.
  • In het landelijk gebied wordt voor de warmteopgave sterk ingestoken op het gebruik van biogas. Bij de toekomstbestendigheid daarvan zijn vraagtekens te zetten, gezien de landelijke druk op het terugdringen van de veehouderij in NL. Het zou goed zijn om dit perspectief te verwerken in de concept-RES.
  • Binnen de RES zou er meer aandacht gegeven moeten worden aan de mogelijkheden voor energiebesparing. Energie die niet gebruikt wordt, hoeft ook niet opgewekt te worden.

Wilt u de gehele concept-RES van Twente lezen? Deze is via deze link te downloaden.