In een recente Zembla-publicatie (21/1) wordt aangegeven dat er nieuwe kankerverwekkende stoffen aangetroffen zijn in rubbergranulaat:

“Er blijken nog meer schadelijke en kankerverwekkende stoffen in de rubberkorrels van kunstgrasvelden te zitten, dan tot nu toe werd aangenomen. Bovendien lekt een aantal van die stoffen makkelijker weg dan de al bekende schadelijke stoffen in rubbergranulaat. Dat blijkt uit nieuw promotieonderzoek van chemicus Ewa Skoczynska van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Haar promotor, hoogleraar milieuchemie en toxicologie Jacob de Boer, vindt dat met deze bevindingen de huidige normen voor rubbergranulaat veel strenger moeten.”

Zie https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/nieuwe-kankerverwekkende-stoffen-aangetroffen-in-rubbergranulaat voor meer informatie.

Vervolgens kwamen de minister voor Medische Zorg en Sport, Tamara van Ark en staatssecretaris Stientje van Veldhoven met een brief naar de kamer (28/1). Ze willen af van kunstgrasvelden met rubbergranulaat. In 2030 moeten er in Nederland vanwege milieuproblemen alleen nog maar duurzame kunstgrasvelden liggen zonder rubbergranulaat. Zelfs met het beste beheer van een kunstgrasveld komt er jaarlijks alsnog circa 50 kilo synthetisch infill-materiaal per veld in de omgeving vrij. Zie https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/minister-en-staatssecretaris-willen-verbod-op-kunstgras-met-rubberkorrels voor meer informatie.

In Hengelo voeren we nog steeds een meerjarig programma waarin kunstgrasvelden met rubbergranulaat vervangen en aangelegd worden, die gezien hun levensduur dan zeker 10 jaar blijven liggen. Zelfs met alle maatregelen die Hengelo neemt om de korrels op het veld te houden komt er toch 50 kg per veld in de omgeving.

Jan Evers, fractievoorzitter