Het was een interessante avond waarop we veel praktijkverhalen te horen kregen. De Cliëntenraad bestaat uit bewogen mensen die zelf buiten hun standaard takenpakket gaan om mensen te helpen. Doordat ze zo bekend staan als helpers worden ze goed gevonden door meerdere organisaties en door de gebruikers van het Sociaal Domein. Klachten komen bij hen binnen en veelal proberen ze samen met de cliënt te zoeken naar oplossingen. In sommige gevallen zal de cliëntenraad zelf voor oplossing zorgen.

Het jammere is dat er zoveel organisaties zijn in Hengelo die zelf de cliënten zouden kunnen helpen, maar onder andere door bezuinigen echter te weinig tijd hebben, waardoor de cliëntenraad ze uiteindelijk helpt. Een voorbeeld is wanneer de cliëntenraad mensen helpt met het op orde brengen van hun papieren administratie, terwijl dit niet tot hun takenpakket behoort.

Wanneer er (negatieve) veranderingen zijn binnen het Sociaal Domein, krijgt de cliëntenraad als eerste hierover de klachten binnen. Hierdoor weten ze heel goed wat er speelt binnen de samenleving. Een simpel voorbeeld zijn veranderingen op aanvraagformulieren bij de gemeente voor hulpvragen, zonder dat er uitgelegd wordt waarom het is veranderd.

Ten slotte is de gemeente recentelijk gestart met Powerful Ageing. Hierover zijn ook klachten binnengekomen bij de cliëntenraad. Er is veel onduidelijk en er wordt weinig uitgelegd.