Toch kreeg GroenLinks signalen dat lang niet iedereen weet dat de Buurtbon bestaat. De oude Facebookpagina lag al jaren stil en inwoners voelden zich soms niet aangesproken. Daarom stelde raadslid Abby Gomez begin februari schriftelijke vragen aan het college over de bekendheid, het gebruik en de promotie van de Buurtbon.
En dat heeft iets in gang gezet. Voor het eerst is er een actief communicatieplan opgesteld om inwoners te informeren. In maart is de gemeente begonnen met het actief onder de aandacht brengen van de Buurtbon via social media, lokale pers, een promotievideo en extra zichtbaarheid in wijkcentra. Daarbij is ook het totale budget voor 2025 – €62.601 – nadrukkelijk gepromoot. Dat was voorheen niet het geval.
Wij zijn blij dat er meer werk wordt gemaakt van dit mooie instrument. Want de Buurtbon werkt: in 2024 zijn er maar liefst 116 aanvragen gedaan, waarvan 107 zijn toegekend. Meer bekendheid betekent hopelijk nog meer mooie buurtinitiatieven.
Heb jij ook een goed idee voor jouw buurt? Wil je iets organiseren om je straat groener, gezelliger of actiever te maken? Maak dan gebruik van de Buurtbon! Meer info en aanvragen via hengelo.nl/buurtbonnen